7 Stappen om meer omzet uit het terras te halen

Veel horeca bedrijven, maar ook retail winkels met een horeca gedeelte hebben een terras. In deze blog geven we een aantal tips om meer omzet uit uw terras te halen.

1. Uitstraling van het terras

Het terras is niet alleen een middel om extra omzet te genereren, het bepaalt ook de uitstraling van het bedrijf. Bij een low-budget horecagelegenheid kunnen prima plastic stoelen en tafels neergezet worden. Gasten zullen dan minder lang blijven zitten waardoor tafels meerdere keren per dag gevuld kunnen worden. Bij een luxere eetgelegenheid passen houten of stoffen stoelen beter die lekker zitten voor een langere periode.

2. Grootte van het terras

Iedereen weet dat de grootte van een terras bepaalt hoeveel zitplaatsen gecreëerd kunnen worden. Hoe meer zitplaatsen, hoe meer klanten wat resulteert in een hogere omzet. Het is dus belangrijk om te kijken of er optimaal gebruik wordt gemaakt van de ruimte rondom het terras. In sommige gevallen is de het moeite waard om te kijken of er een vergunning verkregen kan worden om het terras nog verder uit te breiden.

3. Terras aankleden

Zorg er voor dat u op de hoogte bent van de laatste 'terrastrends'. Hierdoor zorgt u er niet alleen voor dat het terras er leuk uit zien, ook kunnen er bijvoorbeeld leuke heaters en accessoires neergezet worden die de omzet weten te vergoten, of op zonnige dagen een mooi zonnescherm zodat het voor klanten prettig is om langer te blijven zitten en iets extra's te bestellen.

4. Bord neerzetten

Veel horecabedrijven doen dit al, maar toch kan dit vaak nog beter. Zet op een het bord bijvoorbeeld een plaatje. Denk hierbij op warme dagen aan een ijsje of een koel drankje. Op koude dagen kan een dampende kop soep getekend worden.

5. Drankkeuze

Op warme dagen zijn de terrassen overvol. Klanten drinken dan vaak lichte dranken. Denk hierbij aan water, Ice tea en witbier. Sla daarom voldoende voorraad in, zodat op deze dagen een optimale omzet gedraaid kan worden.

6. Personeel bezetting

Terrassen hebben vaak een groot oppervlakte. Er zijn dan ook meerdere medewerkers nodig om een terras te bedienen. Het is voor de personeelsplanner daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de weersverwachtingen zodat extra personeel ingezet kan worden.

7. Efficiënte orderverwerking

Een efficiënte orderverwerking is erg belangrijk. Zeker op warme dagen willen klanten snel hun drankje hebben. Een goede manier is om gebruik te maken van een online handheld waarmee bestellingen opgenomen kunnen worden. Door aparte rollen aan te maken voor het opnemen van bestellingen, bestellingen maken en bestellingen wegbrengen, gaat het bedienen van klanten optimaal. Deze werkwijze draagt bij aan de klanttevredenheid.

>Jurrien Strobel
Jurrien Strobel
Als student heb ik 7 jaar in de horeca gewerkt. Omdat de urenregistratie op papier werd gedaan, heb ik een applicatie gemaakt waarbij de gewerkte uren en roosters online geregistreerd konden worden. Dit project heb ik ook gebruikt als afstudeer project. Drie jaar na mijn studie heb ik samen met Kars Frijters de software volledig opnieuw geschreven. Inmiddels zijn we met een heel team en maken 1000+ bedrijven van allerlei branches gebruik van onze software.