Waarom je als bedrijf social media moet inzetten

Eerlijk is eerlijk, wij waren er ook niet zo van. We beschikte wel over Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ accounts, maar bijhouden deden we niet. Alle energie werd gestoken de kern van het bedrijf en daar hoorde social media niet bij, tot een maand geleden. Wanneer je een product of dienst aanbiedt moet je gewoonweg voor iedereen vindbaar zijn via de juiste kanalen. Om dit doel te bereiken moet een marketing plan opgesteld worden. Marketing kan op verschillende manieren gedaan worden, waarbij social media er één van is.

Waarom is social media belangrijk?

Social media moet altijd deel uitmaken van een marketing mix. Hiermee wordt bedoeld dat niet enkel social media ingezet moet worden als marketing instrument, maar dat dit gecombineerd moet worden met andere vormen van marketing. Denk hierbij aan advertenties (Google Ads), krant, radio en televisie. Het doel van berichten plaatsen op social media is het vergroten van de naamsbekendheid. Hoe interessanter het bericht, hoe vaker het wordt gedeeld, hoe groter de naamsbekendheid.
Een ander voordeel van social media is om te volgen hoe er over jou merk of bedrijfsnaam wordt gesproken. Uw klanten zitten tenslotte ook op social media en zullen, positief óf negatief, over het merk praten.

Hoe interessanter het bericht, hoe vaker het wordt gedeeld, hoe groter de naamsbekendheid.

Welke kanalen passen het best?

Het is belangrijk om eerst te kijken welke doelgroep aangesproken moet worden. Voor de doelgroep "Business to Customer" kan bijvoorbeeld beter Instagram gebruik worden dan LinkedIn. Hieronder is een overzicht te zien van welke kanalen het beste passen bij uw doelgroep.

Het gebruik is gratis

Het gebruik van social media is gratis. Natuurlijk moet er tijd gestoken worden in het schrijven van berichten, maar er hoeft geen aparte software aangeschaft te worden. Wel is het zo dat als meerdere medewerkers social media kanalen beheren, een social media manager een aanrader is. Zo kunnen vanuit één applicatie zoals bijvoorbeeld Buffer en Hootsuite berichten aangemaakt worden door verschillende medewerkers. Omdat deze berichten vooraf zijn in te plannen, hoeft u niet dagelijks bezig te zijn met het aanmaken en plaatsen van berichten.

Versterking van SEO

Door het gebruik van social media wordt de kans om online gevonden te worden in Google Search een stuk groter. Zoekmachines kijken tegenwoordig vooral naar het gebruik van social media van uw merk. Hoe vaker berichten worden bekeken, gedeeld of geliked, hoe interessanter de informatie kan zijn, waardoor Google deze informatie hoger waardeert dan die van uw concurrent.

Kortom, social media is een goed marketingkanaal dat door alle bedrijven gebruikt kan worden zonder dat het veel tijd kost en hoge kosten met zich mee brengt.

>Jurrien Strobel
Jurrien Strobel
Als student heb ik 7 jaar in de horeca gewerkt. Omdat de urenregistratie op papier werd gedaan, heb ik een applicatie gemaakt waarbij de gewerkte uren en roosters online geregistreerd konden worden. Dit project heb ik ook gebruikt als afstudeer project. Drie jaar na mijn studie heb ik samen met Kars Frijters de software volledig opnieuw geschreven. Inmiddels zijn we met een heel team en maken 1000+ bedrijven van allerlei branches gebruik van onze software.