Manieren om uw naamsbekendheid te vergroten

U kunt dan wel een prachtig product of dienst aanbieden, maar als dit bij het grote publiek niet of niet helemaal bekend is, dan pluk je daar nooit de vruchten van. Het is dus uitermate belangrijk om de aandacht op uw product of dienst te (blijven) vestigen; u moet dan werken aan uw naamsbekendheid. Maar hoe kunt u die bekendheid vergroten? Als u denkt dat het optimaliseren van de bekendheid een kostbare aangelegenheid is en altijd gepaard gaat met grote marketingcampagnes, dan heeft u het mis. Heeft u wel eens nagedacht aan bijvoorbeeld weggevertjes? Toegegeven, het kost u wat geld maar zaken als bijvoorbeeld een notitieboekje of een pen met uw bedrijfsnaam er op blijven vaak voor langere tijd bij iemand in het zicht en dat vergroot uw naamsbekendheid. Ook het aanbieden van gratis monsters is een zeer effectieve manier om aan uw bekendheid te werken.

Heeft u wel eens gedacht aan free publicity? In tegenstelling tot adverteren, dat toch wel behoorlijk kostbaar is, kost een online of offline artikel over een nieuw product vaak niets. Het (laten) maken van een persbericht met daarin een leuk nieuwtje kan dus zeker bijdragen aan het vergrote van uw bekendheid. En dat voor niets. Belangrijk is verder dat u zelf als boegbeeld van uw bedrijf ook zichtbaar bent in de samenleving. Sponsor dus de voetbalclub of – goedkoper! - neem deel aan een forum of wordt jurylid bij de talentenjacht in het dorp. Ook het aanbieden van workshops blijkt vaak een effectief middel.

Tip: zoek een leuke website waarvoor u regelmatig een blog mag schrijven. Zoek dan uiteraard wel een website die bij uw producten of diensten aansluit en zorg dat je blog opvalt. Dit kan door het aanbieden van nieuws of het geven van je mening. Natuurlijk is het ook goed voor uw naamsbekendheid als uw personeel duidelijk herkenbaar is aan uniforme bedrijfskleding. Dat u de bekendheid van uw bedrijf al ietwat heeft vergroot door online gebruik te maken van Google AdWords of AdMarkt spreekt- daar gaan we dan maar van uit- voor zich.

Wel eens aan een professioneel visitekaartje gedacht? Aan het huis-aan-huis-verspreiden van een reclamefolder of het laten plaatsen van een reclamebord langs die drukke weg in uw stad of dorp? Dit zijn ook allemaal zaken die de bekendheid van uw bedrijf kunnen vergroten. Ook belangrijk is om als bedrijf van je te laten horen. Is uw onderneming jarig? Vier dan feest en betrek zoveel mogelijk mensen bij dat feest. Schrijf bijvoorbeeld een prijsvraag uit. Of bedenk een actie die de mensen nog zal heugen.

Tenslotte: ook social media kan u helpen bij het vergroten van uw bekendheid. Ideaal, want er zijn geen kosten aan verbonden. En bent u zelf niet goed op de hoogte van de werking van social media, dan is er vast wel een (jong) personeelslid dat u wil helpen. Kortom; als u écht iets wilt doen aan het krijgen van meer bekendheid, dan hoeft dat niet per definitie heel veel geld te kosten.

>Jurrien Strobel
Jurrien Strobel
Als student heb ik 7 jaar in de horeca gewerkt. Omdat de urenregistratie op papier werd gedaan, heb ik een applicatie gemaakt waarbij de gewerkte uren en roosters online geregistreerd konden worden. Dit project heb ik ook gebruikt als afstudeer project. Drie jaar na mijn studie heb ik samen met Kars Frijters de software volledig opnieuw geschreven. Inmiddels zijn we met een heel team en maken 1000+ bedrijven van allerlei branches gebruik van onze software.